سیستم باشگاه مشتریان همانند هر کسب و کاری نیاز به اجرای اصولی تمامی مراحل راه اندازی آن دارد. سیستم باشگاه مشتریان برای این که بیشترین بازدهی را داشته باشد باید از پایه حرفه ای به آن نگاه کرد. راه اندازی سیستم باشگاه مشتریان مراحلی دارد که در دو قسمت آن ها را به شما توضیح می دهیم. مراحل راه اندازی باشگاه مشتریان موارد زیر هستند.
مرحله اول-درباره طراحی سیستم باشگاه مشتریان مشورت کنید و کسب و کار خود را تجزیه و تحلیل کنید
سیستم باشگاه مشتریان برای این که پله های موفقیت را کسب کند نیاز به مشورت دارد. بیشتر از هر مرحله ای، مرحله اول یعنی طراحی باشگاه مشتریان مهم ترین نقش را دارد.
باید یاد آور شویم که اصول موفقیت ثابت هستند فقط کلمات هستند که تغییر می کنند. یکی از اصول موفقیت این است که قدم اول را محکم و قاطع بردارید. قدم اول در راه اندازی باشگاه مشتریان، طراحی سیستم باشگاه مشتریان می باشد.
حتماً در این مرحله مشورت کنید. کسی که مشاوره می دهد باید تجربه کار با سیستم باشگاه مشتریان را داشته باشد. وگرنه حرفی برای گفتن ندارد. با کسی مشورت کنید که دارای درک کامل و صحیحی از مشتریان شما و نیازهایی که دارند داشته باشد.
در مراحل راه اندازی سیستم باشگاه مشتریان، طراحی مدل راه اندازی باشگاه مشتریان بسیار اهمیت دارد. مشاور باید بتواند در خشت اول نرم افزار باشگاه مشتریان را مدل سازی کند و بداند که سیستم باشگاه مشتریان بر اساس وفاداری مشتریان عمل می کند.
مشاور در مدل سازی سیستم باشگاه مشتریان باید جواب این سوالات را بداند:
• کارآمد ترین استراتژی برای تشویق مشتریان به خرید مجدد چیست؟
• در کسب و کار شما ارزش ها و ضد ارزش ها کدام اند؟
• نقاط قوت و ضعف کسب و کار شما را چیست؟
• نرخ بازگشت مشتری یا Customer Retention Rate چه مقدار پیش بینی می شود؟
• تأثیر گذار ترین طرح امتیاز دهی و سیستم امتیاز و پاداش مربوط به کسب و کار شما چگونه باید اجرا شوند؟
این ها مهم ترین سوالاتی هستند که مشاور باید جواب آن ها را پیدا کند و بتواند آن ها را تحلیل کند.
مرحله دوم-جایگاه طرح وفادارسازی در سیستم باشگاه مشتریان
مرحله طرح وفادارسازی در سیستم باشگاه مشتریان را می توان اولین مرحله اجرایی سیستم باشگاه مشتریان دانست. طرح وفادارسازی مهم ترین مرحله راه اندازی سیستم باشگاه مشتریان است. به شرط آن که در حد وعده و وعید باقی نماند.